Beilen - Jan Dilling zat dinsdagavond, tussen alle professionele journalisten aan de perstafel en schreef voor dit weblog onderstaand commentaar:
Het is dinsdagmiddag 7 april, er heerst topdrukte in de Boerstraat. Iemand werkt zich het apezuur aan een speech waarin hij de geschiedenis categorisch weer geeft van, contacten, overleg, vergaderingen en afspraken met het schoolbestuur. Naar later blijkt bestaat dit bestuur uit één persoon met een aantal figuranten die niet los komen van het pluche.
Tegen acht uur s ’avonds gaat ELP massaal naar het gemeentehuis om kennis te nemen van wat er gaat gebeuren met de school in het dorp. Om iedereen een zitplaats te bieden moet er ruimte gemaakt worden. Elp was op volle oorlog sterkte aanwezig. Elp ligt op ramkoers en dat is nodig ook.
Het werk van de vertegenwoordiger van de voormalige werkgroep “voortbestaan L. A. Roessinghschool” die middag, werpt zijn vruchten af in een gloedvol betoog tijdens zijn inspreekbeurt. Wat de raadscommissie Welzijn hier voor de kiezen krijgt over de manier waarop de directeur van het onderwijs opereert, doen hun de haren ten berge rijzen, de twijfel over het functioneren, slaat toe binnen de commissie. De wethouder mevrouw Looman wordt verzocht om een indringend gesprek aan te gaan over de communicatie en het functioneren met de directeur.
Het tijdstraject wat voorlag gaf de werkgroep de mogelijkheid om tot één april j.l. de school te promoten en kinderen te werven. Dit werd echter wreed doorkruist door voortijdige publicatie van een persbericht van de directeur. Deze stemmingmakerij en intimidatie hadden tot gevolg dat de verhuizing van twee gezinnen met schoolgaande kinderen naar Elp om die reden niet door ging. Het was dus dweilen met de kraan open. Na deze datum zou de procedure worden opgestart om de school te sluiten. Eerst moet er een verzoek worden ingediend bij de commissie Welzijn, deze geeft na rijp beraad advies aan de gemeenteraad en zo volgt het, het procedurele traject tot sluiting.
Bij de commissie was geen verzoek binnen gekomen waaruit we mogen concluderen dat de tijd die de procedure nodig heeft om tot een oordeel te komen niet voldoende is om de school per één augustus te sluiten. Het aantal leerlingen is nu ook nog boven het wettelijk minimum. Voorzichtigheid is geboden want een kat in het nauw maakt rare sprongen maar dat volgend leerjaar in Elp de school nog open is komt steeds meer in zicht.
Het is niet alleen Elp die problemen heeft met deze rigide directeur. Ook Witteveen maakte van de inspreektijd gebruik om hun bezorgdheid, over het open houden van hun school en het ongenoegen over de communicatie en het functioneren van de directeur, uit te spreken. De tactiek die hier wordt toegepast, het intimideren en in onzekerheid laten van leerkrachten die de kwaliteit hoog houden, het wisselen van leerkrachten tot 24 voor de bovenbouw in twee jaar, op een dictatoriale manier de kwaliteit van het onderwijs ten gronde te richten op scholen waarvan hij denkt de deuren te moeten sluiten, zijn zeer herkenbaar voor Elp. Op deze manier dwing je de ouders tot het kiezen voor een andere school waar de kwaliteit gewaarborgd is.
Als geïnteresseerde heb ik enig voorwerk gedaan, zo was ik op zoek naar een wetenschappelijk onderzoek van een kleine ten opzichte van een grote school. Het werd een zoektocht op het internet waar je veel onderwijsvormen tegen komt als, daltonschool, montessori, jenaplan, brede school-groeimodel en vrije school. Maar een wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van een kleine school ten opzichte van een grote school vond ik niet. Verwijten en geneuzel om het dorp leefbaar te houden over de ruggen van de kinderen slaat dus nergens op. Als er één onderwijsvorm de beste was hadden we nu een uniform onderwijssysteem. Na alles gehoord te hebben dinsdagavond vraag je je af waar de directeur het basisonderwijs heeft gevolgd, vermoedelijk op een grote school en was het voor hem een lange eenzame tijd waar hij volledig onder sneeuwde en waar hij nu nog steeds de nadelige gevolgen van ondervind in zijn communicatieve vaardigheid. Hoe komt iemand met een dergelijke stoornis binnen bij het onderwijs waar alles gaat om communicatie?
Om het onderwijs te behouden in Elp is misschien op korte termijn een gesprek gewenst met woonservice om te vragen om woningzoekende jonge gezinnen met kinderen die zich elders hebben ingeschreven voor een woning ook de mogelijkheid te bieden als er hier een woning vrij komt om zich hier te vestigen. In de huursector is de doorstroming aanmerkelijk sneller dan bij koop en je loopt het risico dat koopwoningen vaak te duur zijn voor jonge startende gezinnen. Met de komende bouwplannen is het ook van belang dat er een aantal huurwoningen komen, dat versterkt ook de leefbaarheid. Als we op de steun kunnen rekenen van woonservice en politiek kan er op korte termijn veel gebeuren waardoor we minder afhankelijk zijn van fusies en samenwerking om de school open te houden.
Jan Dilling
Ook hier in stadskanaal staan ze te popelen om "onze" school te sluiten!
BeantwoordenVerwijderenTot zeer groot ongenoegen van leerlingen, ouders en omwonenden.
Onze school is klein ( doch nog wel het aantal van 31 leerlingen!)maar de leerlingen presteren boven niveau. De langzame leerlingen hebben hierdoor de kans om regulier onderwijs te volgen.
In de week van de kerst werd ons prompt medegedeeld dat de school ging per volgend schooljaar gaat sluiten!
Er volgde een informatieavond. En elk gegronde reden om de school vooral niet te sluiten werd als niet geldige reden afgedaan.
Morgenavond is er een raadsvergadering. Onze laatste kans om er voor te pleiten de school open te houden!!
Nog tips voor ons om ons sterker te maken voor het open houden van onze school?
Bedankt!