
Door Bart Breij
ELP - Basisschool L.A. Roessingh in Elp is van de landelijke lijst met zeer zwakke scholen geschrapt. De school vroeg zélf om een vervroegde onderwijsinspectie.
Het is precies twee jaar geleden dat tijdens een ouderavond de school stampvol zat met boze ouders. Ze waren het er niet mee eens dat er zomaar een directeur van buitenaf op de school werd gezet.
‘Er wordt niet naar ons en de leerkrachten geluisterd’, zo verwoordt de bovenschoolse directie Raymond in ‘t Veld de boze reacties destijds uit Elp. ‘Ik kreeg boze brieven en had regelmatig boze ouders aan de telefoon. Het was geen prettige bezigheid, maar ik heb Annette Pool aangesteld als nieuwe directeur, iemand waarvan ik wist dat zij de hervormingen aan kon.
’Die hervormingen waren nodig. In 2005 rekende de onderwijsinspectie de school af op de kwaliteit van de lessen, gebrekkig rekening houden met verschillen tussen leerlingen en er was onvoldoende aandacht voor zelfstandig leren. Volgens In ‘t Veld liet ook de organisatie te wensen over.
‘De leerkrachten werkten niet samen, er waren teveel eilandjes. De goede ideeën waren er wel maar werden niet consequent ingevoerd.’ Volgens Pool was het een ‘hell of a job’ om de leerkrachten en betrokkenen om te vormen tot een team. ‘We hebben verdomde hard gewerkt met elkaar. Er zijn zelfs personeelswisselingen geweest. Zij hielden vast aan kant A en wij wilden kant B op. Er moest zakelijk opgetreden worden en dat is juist heel moeilijk omdat bij onderwijs heel veel emotie komt kijken. Het was een pijn lijk en moeilijk proces maar we hebben het samen aangepakt.
Rina Naber is moeder van twee kinderen op de school. Ze vindt dat er echt wat veranderd is. ‘Er is nu ook aandacht voor de kinderen die góéd kunnen meekomen. Rob (groep 4) krijgt dagtaken mee, hij moet plannen wanneer hij dingen af heeft. Dat was bij Ellen (nu groep 8) nog niet zo. Maar Ellen heeft nu al een agenda ter voorbereiding op het eerste jaar op de middelbare school.’
Zonder inspectierapport was het daar nooit van gekomen. Pool heeft meer voorbeelden van veranderingen in de manier van lesgeven. ‘Er is meer organisatie in de klas. De leraren hebben nu een verkeerslicht. Staat die op groen, dan mogen kinderen vragen stellen. Als die op rood staat niet. Zo beheers je het impulsgedrag van kinderen. Zij leren dan wat anders te gaan doen uit hun planning. Zelf hebben de leerlingen vragenkaartjes die ze op tafel kunnen leggen. De vingers hoeven dus niet meer omhoog, want dan doet een leerling ondertussen niks.’
Snelle werkers
Het oogappeltje van het vernieuwde onderwijs is de instructietafel. Daaraan gaan de kinderen zitten die moeite hebben met een vak. Gescheiden van de rest van de groep zodat die geen overvloedige uitleg krijgt en verder kan werken. Voor de snelle werkers is er de nakijktafel, waarop ze zelf kunnen zien of ze goed bezig zijn met hun rekenen of taal.
Aanvankelijk zou Annette Pool alleen de herstelperiode van de school aanblijven. Nu gaan de leerkrachten met de directeur verder. Pool blijft dus aan. ‘Het eerste jaar op deze school was zwaar maar daarna liep het los. We hebben de inspectie zelfs gevraagd om in juni langs te komen in plaats van september. We waren er klaar voor’ Volgens In ’t Veld is de inspectie lovend in haar rapport dat in oktober online komt.
Pool: ‘Toen het niet goed ging met de school zag je veel ouders. Als we nu een ouderavond zouden houden over het goede rapport, zit het lokaal vermoedelijk halfvol. Dat is een compliment.’
Zie ook de site van de: Inspectie van het Onderwijs
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.